תוכן השאלה
לכבוד דער ראש ישיבה שליט"א,
איך האב געזען וואס מוהראש ז"ל שרייבט אין ספה"ק "אשר בנחל" (חלק ט"ז דף קפ"ז) אז ווען מ'האט צייט זאל מען שרייבן חידושי תורה וואס מ'איז מחדש אויפ'ן רבינ'ס דיבורים, און דאס איז א גרויסער תיקון פאר'ן מענטש.
איך האב אויף דעם אפאר שאלות, איז דאס געזאגט געווארן פאר יעדן איינעם? וואס טוט מען אויב מ'קען נישט מחדש זיין קיין חידושים? דארף מען האבן דורכגעלערנט כל התורה כולה פאר'ן מחדש זיין? דארף מען קענען קבלה פאר מ'איז מחדש א חידוש?
א גרויסן יישר כח.
חיים
תשובה מאת הראש ישיבה שליט"א:
בעזרת ה' יתברך
יום ב' פרשת משפטים, כ' שבט, שנת תשע"ח לפרט קטן
לכבוד חיים נרו יאיר
איך האב ערהאלטן דיין בריוו.
דער רבי זאגט (לקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן קה): "ווען א מענטש איז מחדש חידושי תורה איז דאס א גרויסער תיקון צו מתקן זיין וואס מען האט פוגם געווען אין פגם הברית.
נאך האט דער רבי געזאגט (שיחות הר"ן, סימן רסז): "מִי שֶׁרוֹצֶה לְחַדֵּשׁ בַּתּוֹרָה מוּתָּר לוֹ לְחַדֵּשׁ וְלִדְרוֹשׁ כָּל מַה שֶׁיִּרְצֶה, כָּל מַה שֶׁיִּזְכֶּה לְחַדֵּשׁ בְּשִׂכְלוֹ", ווער עס וויל מחדש זיין חידושי תורה מעג מחדש זיין און דרשנ'ען וואס ער וויל, "וּבִלְבָד שֶׁלֹא יוֹצִיא אֵיזֶה דִּין חָדָשׁ עַל פִּי דְרוּשָׁיו שֶׁדּוֹרֵשׁ בְּדֶרֶך דְּרוּשׁ וְסוֹד", מיט איין תנאי, ער זאל נישט מחדש זיין נייע הלכות אוועק צו גיין פון שלחן ערוך. שרייבט ר' נתן ווייטער: "וְהַמּוּבָן מִדְּבָרָיו הָיָה, שֶׁאֲפִלּוּ בְּכַוָּנוֹת הָאֲרִיזַ"ל וְדַרְכֵי הַקַבָּלָה מוּתָּר לְחַדֵּשׁ בָּהֶם כַּאֲשֶׁר יַשִּׂיג שִׂכְלוֹ, וּבִלְבָד שֶׁלֹא יוֹצִיא מֵהֶם שׁוּם דִּין חַס וְשָׁלוֹם", מען מעג מחדש זיין חידושים אפילו אין קבלה, ווי לאנג מען איז נישט מחדש קיין הלכות און מען גייט נישט אוועק פון שלחן ערוך.
עס איז געקומען א איד צום הייליגן רבי'ן מיט זיינע חידושים וואס ער האט מחדש געווען אויף א תורה פון רבי'ן אין ליקוטי מוהר"ן, האט דער רבי געזאגט: "איר קענט קנייטשן מיין ספר ווי אזוי איר ווילט (דאס מיינט איר קענט זאגן אלע פשטים אויף מיינע תורות) בתנאי אז איר זאלט נישט אפטרעטן פון שלחן ערוך"; ווען א מענטש איז מחדש חידושים בתורה, דארף מען אכטונג געבן אז מען זאל נישט אוועק גיין פונעם דרך התורה - פון די ווערטער וואס די הייליגע חכמים האבן אונז געלערנט.
דערפאר איז זייער א גרויסע זאך אראפ צו שרייבן חידושי תורה, אבער מען דארף עס נישט דרוקן וכו'.
דער אייבערשטער זאל העלפן מיר זאלן זוכה זיין צו לערנען, לִלְמוֹד וּלְלַמֵּד לִשְׁמוֹר וְלַעֲשׂוֹת.