תוכן השאלה
לכבוד דער ראש ישיבה שליט"א,
איך האב געהאט געשריבן א בריוו אפאר וואכן צוריק אז איך גיי התבודדות יעדן טאג אין וואלנאט מאנטען. איך פלעג פילן אזוי גוט, איך האב געפילט ווי מיין אמונה איז אזוי שטארק אז עס גייט מיר גארנישט אן, איך האב נישט מורא פון קיינעם, און איך וויל נאר געפעלן פאר'ן אייבערשטן.
לעצטנס ווען איך גיי התבודדות איז מיר זייער שווער צו רעדן, איך פיל אזוי שווער, איך קען זיך נישט עפענען דאס מויל, איך האב לעצטנס צוריק אנגעהויבן מורא האבן פון די חיות, אסאך מאל בעט איך נאר פאר דעם אז עס זאל גארנישט געשען און איך זאל נישט מורא האבן. נישט אז עפעס איז געווען, נאר עס האט מיר סתם אנגעכאפט א פחד.
איך פרוביר נאכאלץ צו גיין יעדן טאג, ווייל איך ווייס אז דאס איז די ריכטיגע זאך צו טון, ווי אזוי קען איך אבער מאכן אז איך זאל בלייבן שטארק און מיין אמונה זאל נאר ווערן שטערקער?
אויך טראכט איך אז יעצט ווען איך בין דורך זייער א שווערע צייט מיט פרנסה האט מיר עס געשלעפט צו גיין התבודדות ווייל איך האב נישט ווער עס קען מיר העלפן, און נאר נאכ'ן גיין התבודדות האב איך געפילט גוט. ווי עס זעט אויס האב איך ברוך ה' געטראפן א גוטע פרנסה און איך האב מורא אז ווען איך גיי ווערן צוריק מסודר מיט א דזשאב און א נארמאלע געהאלט גייט עס מיר מאכן אז איך זאל נישט גיין התבודדות, אדער על כל פנים נישט אזוי לאנג, ווייל איך ווייס אז איך האב אן ארבעט.
איך ווייס אז עס איז נישט די ריכטיגע וועג פון טראכטן, ווי אזוי קען איך אבער זיך האלטן צו דעם אויך ווען עס גייט מיר גוט? און נישט ווארטן חס ושלום אז עפעס זאל געשען זיך צו דערמאנען?
א גרויסן יישר כח פאר אלעס, מיר זענען אזוי צופרידן ברוך ה', אונזער לעבן ווערט שענער און שענער יעדן טאג, עס איז מיר אזוי געשמאק צו זיין אינדערהיים.
יישר כח
תשובה מאת הראש ישיבה שליט"א:
יום ה' פרשת בא, ראש חודש שבט, שנת תשפ"ה לפרט קטן
לכבוד ... נרו יאיר
איך האב ערהאלטן דיין בריוו.
דאס וואס דו שפירסט לעצטנס ביי התבודדות ווי דו האסט נישט די ברען און געפיל פון אמאל - דאס איז נאר דיך צו ברענגען אויף א העכערע פלאץ אין עבודת השם. דער הייליגער רבי זאגט (לקוטי מוהר"ן חלק א', סימן כה): "וּבָזֶה טוֹעִין הַחֲסִידִים הַרְבֵּה, שֶׁפִּתְאֹם נִדְמֶה לָהֶם שֶׁנָּפְלוּ מֵעֲבוֹדַת ה'", מענטשן זענען זיך טועה, עס דאכט זיך זיי ווי זיי פאלן אראפ פון זייער עבודת השם, "וּבֶאֱמֶת אֵין זֶה נְפִילָה כְּלָל", אבער באמת איז דאס נישט קיין נפילה, "רַק מֵחֲמַת שֶׁצְּרִיכִין לַעֲלוֹת מִמַּדְרֵגָה לְמַדְרֵגָה וְאָז מִתְעוֹרְרִין וּמִתְגַּבְּרִין מֵחָדָשׁ הַקְּלִיפּוֹת שֶׁהֵם הַתַּאֲווֹת וְהַבִּלְבּוּלִים וְהַדִּמְיוֹנוֹת וְהַמַּחֲשָׁבוֹת וְהַמְּנִיעוֹת כַּנַּ"ל, עַל כֵּן צְרִיכִין לְהִתְגַּבֵּר בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ לַחֲזֹר וּלְהַכְנִיעַ וּלְשַׁבֵּר הַקְּלִיפּוֹת וְהַמְּנִיעוֹת וְכוּ' שֶׁבְּכָל מַדְרֵגָה וּמַדְרֵגָה מֵחָדָשׁ, אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵין זֶה נְפִילָה כְּלָל כַּנַּ"ל", דאס איז נאר ווייל מען דארף גיין העכער און העכער אין עבודת השם, און כדי צו קענען גיין העכער - דארף מען אראפגיין, מען דארף זיך נאכאמאל שטארקן אויף אלע קליפות וואס דאס זענען די אלטע מעשים וואס מען האט געטון, דעריבער זעט דאס אויס ווי מען איז אראפגעפאלן, אבער באמת איז דאס נישט קיין נפילה, דאס איז נאר צו קענען גיין העכער און העכער.
גיי ווייטער זיך מתבודד זיין אין די פעלדער, אין די וועלדער, ווארט נישט אויף געפילן, דו טו וואס דער רבי האט אונז געלערנט, און אז דו שפירסט נישט קיין טעם, דו שפירסט דו האסט נישט קיין דיבורים - זאלסטו פון דעם אליין מאכן התבודדות, אבער זאלסט חס ושלום נישט אפלאן, אלע צדיקים זענען דאס אריבער, דער רבי אליין איז דאס אריבער. דער הייליגער רבי האט דערציילט (שבחי הר"ן, סימן יב): "הָיָה נִדְמֶה לוֹ תָּמִיד שֶׁאֵין מִסְתַּכְּלִין עָלָיו כְּלָל וְאֵין שׁוֹמְעִין לוֹ כְּלָל", ווען ער פלעגט רעדן צום אייבערשטן האט זיך אים שטענדיג געדאכט אז מען הערט נישט אויס אויבן אין הימל וואס ער בעט, און אז קיינער קוקט נישט אויף אים, "רַק אַדְּרַבָּה, נִדְמֶה לוֹ שֶׁמַּרְחִיקִין אוֹתוֹ מֵעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּכָל מִינֵי הַרְחָקוֹת וּכְאִלּוּ אֵין רוֹצִין בּוֹ כְּלָל וּכְלָל", פארקערט, ווי מער ער פלעגט רעדן צום אייבערשטן האט זיך אים אלץ מער געדאכט ווי מען דארף אים נישט, "כִּי הָיָה רוֹאֶה שֶׁחוֹלְפִין וְעוֹבְרִין כַּמָּה וְכַמָּה יָמִים וְשָׁנִים וַעֲדַיִן הוּא רָחוֹק מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְלא זָכָה עֲדַיִן לְשׁוּם הִתְקָרְבוּת", ווייל ער האט געזען אז עס גייען אריבער אסאך יארן און ער האט נאכאלץ נישט זוכה געווען צו ווערן נאנט צום אייבערשטן, "עַל כֵּן נִדְמָה בְּעֵינָיו שֶׁאֵין שׁוֹמְעִין דְּבָרָיו כְּלָל, וְאֵין מִסְתַּכְּלִין עָלָיו כְּלָל, רַק אַדְּרַבָּא, מַרְחִיקִין אוֹתוֹ בְּכָל מִינֵי הִתְרַחֲקוּת מֵעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ", דערפאר האט זיך אים געדאכט אז קיינער הערט אים נישט אויס, אדרבה עס האט אים אויסגעזען ווי מען שטופט אים אוועק פון די קדושה, "אַךְ אַף עַל פִּי כֵן הָיָה מְחַזֵּק עַצְמוֹ מְאֹד, וְלֹא הִנִּיחַ אֶת מְקוֹמוֹ", מיט דעם אלעם האט זיך דער רבי זייער געשטארקט און נישט אויפגעהערט מיט זיין עבודת השם יתברך, "וְכַמָּה פְּעָמִים הָיָה שֶׁהָיָה נוֹפֵל בְּדַעְתּוֹ מֵחֲמַת זֶה שֶׁרָאָה שֶׁהוּא מִתְפַּלֵּל וּמַעְתִּיר וּמַפְצִיר כָּל כָּךְ שֶׁיִּתְקָרֵב לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאֵין מִסְתַּכְּלִין עָלָיו כְּלָל, וּמֵחֲמַת זֶה נָפַל לִפְעָמִים בְּדַעְתּוֹ וְלא הָיָה מְדַבֵּר עוֹד כָּל כָּךְ בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ אֵיזֶה יָמִים", אסאך מאל האט זיך געמאכט ביים רבי'ן אז ער איז געווארן זייער צעבראכן, זעענדיג אז ער האט שוין אזוי סאך געדאווענט און געבעטן, אבער עס דאכט זיך אים אז מען דארף אים נישט, און ער האט אויפגעהערט מאכן התבודדות, "אַחַר כָּךְ נִזְכַּר בְּעַצְמוֹ וְהִתְבַּיֵּשׁ בְּעַצְמוֹ עַל שֶׁהִרְהֵר אַחַר מִדּוֹתָיו יִתְבָּרַךְ, כִּי בֶּאֱמֶת בְּוַדַּאי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חַנּוּן וְרַחוּם וְכוּ', וּבְוַדַּאי הוּא רוֹצֶה לְקָרְבוֹ וְכוּ', וְחָזַר וְנִתְחַזֵּק בְּדַעְתּוֹ וְהִתְחִיל שׁוּב לְהַעְתִּיר וּלְדַבֵּר לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל", ביז ער האט זיך געכאפט וואס ער האט געטון און ער האט זיך זייער פארשעמט אז ער האט נאכגעלאזט פון די הייליגע עבודת השם, האט ער צוריק אנגעהויבן רעדן צום אייבערשטן, "וְכֵן הָיָה כַּמָּה פְּעָמִים", אזוי איז געווען אסאך מאל, עיין שם.
דער אייבערשטער זאל העלפן זאלסט האבן הצלחה אין אלע ענינים.